A kormány döntött a vagyonadó részleteiről és az ekho változtatásáról is.
Döntött a kormány a vagyonadóról, a katáról, illetve a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről – jelentette be Magyar Péter kedden Facebook-videójában.
Sávos vagyonadó jöhet
A miniszterelnök elmondta: 2027. január elsejétől bevezeti a kormány a milliárdosok vagyonadóját. A vagyonadót azoknak kell megfizetniük, akiknek egymilliárd forintnál nagyobb a vagyonuk.
Mértéke az egymilliárd forint feletti vagyon egy százaléka lesz. Százmilliárd forint feletti vagyon után pedig 1,5 százalék adót kell majd fizetni.
Az adó a teljes vagyonra vonatkozik majd, az ingatlanoktól a befektetéseken át a társasági részesedésekig.
A külföldön tárolt és a vagyonkezelőkhöz rendelt vagyon szintén adózik majd. A hitelek levonhatók az adóalapból, valamint az ingatlan és a gépjármű után fizetett adók is levonhatók lesznek az adóalapból.
A vagyonadót évente egyszer, önbevallás alapján kell majd megfizetni, első alkalommal az idei év végi állapotot figyelembe vége 2027. augusztus 31-éig. Bevallást csak azoknak kell készíteni, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az egymilliárd forintot – mondta Magyar Péter.
Kata: Kiszélesített kör, duplájára emelt havi tételes adó
Érdemi változást vezet be a kormány a kata terén, újra szélesebb körben elérhetővé teszik ezt az adózási formát, a kormány várakozásai szerint több mint százezer kisvállalkozó választhatja majd ezt az adózási formát.
Katázhatnak majd a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok, és azok is, akik egyetemi tanulmányaik mellett vállalkoznak. A kormány újra elérhetővé teszi, hogy a katások ne csak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhassanak.
A kormány ezzel egyidejűleg – annak érdekében, hogy a katások is megfelelő társadalombiztosítási védelemben és nyugdíjban részesülhessenek – felemeli azt az összeget, ami alapján a katások táppénzét, anyasági ellátását, illetve később a nyugdíját kiszámítják.
Az új rendszerben a főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz.
Azoknak, akik csak magánszemélyeknek számláznak, 2028-ig átmeneti könnyítést ad a kormány, vagyis a jövő évben nem havi 100 ezer, hanem havi 75 ezer forint lesz számukra a havi tételes adó.
A mellékállású katások havi 50 ezer forintot fizetnek majd. Jelenleg egyébként éppen ennyi azoknak a havi tételes adója, akik katáznak. Az éves bevételi határt is megemeli a kormány, 18 millió forintról 22 millióra.
Megszűnik a hivatásos sportolók ekho-kedvezménye
Az ekhóval kapcsolatban is tett bejelentést a kormányfő. Eszerint a jövőben a hivatásos sportolókra ugyanaz a szabály vonatkozik, mint mindenki másra, aki ezt az adózási formát veszi igénybe, vagyis ők is, akárcsak a színészek, újságírók, előadók, évi hatvan millió forintig tudják majd igénybe venni ezt az adózási formát (jelenleg 500 millió forint az éves határ).
A javaslatokat hamarosan társadalmi egyeztetésekre bocsátja a kormány – jelezte Magyar Péter.
Magyar Péter bejelentette a kata havi adójának megduplázását – Fotó: Magyar Nemzet/Markovics Gábor